اورژانس اطفال:one pill can kill: حتی یک قرص میتواند کشنده باشد

برخی داروها وجود دارند که حتی یک دوز از آن‌ها می‌تواند برای کودکان بسیار خطرناک یا حتی مرگ‌آور باشد. این داروها شامل:

  1. داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای (مثل آمی‌تریپتیلین): این داروها حتی در دوزهای پایین می‌توانند باعث مسمومیت شدید، اختلالات قلبی و مرگ در کودکان شوند.
  2. داروهای ضد آریتمی (مثل پروپرانولول): حتی یک دوز از این داروها می‌تواند باعث کاهش شدید فشار خون، اختلالات ریتم قلب و ایست قلبی شود.
  3. داروهای مخدر (مثل اکسی‌کدون و مورفین): این داروها می‌توانند باعث ایست تنفسی و مرگ شوند، حتی اگر فقط یک دوز مصرف شود.
  4. داروهای ضد تشنج (مثل کلونازپام): مصرف یک دوز از این داروها می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شدید، کاهش تنفس و در نهایت ایست تنفسی شود.
  5. داروهای ضد دیابت (مثل گلیبوراید و گلیمپیراید): این داروها می‌توانند به سرعت باعث کاهش شدید قند خون در کودکان شوند که می‌تواند به بی‌هوشی یا مرگ منجر شود.
  6. داروهای ضد فشار خون (مثل کلونیدین): این داروها می‌توانند باعث افت شدید فشار خون، کاهش ضربان قلب و در موارد شدید، مرگ شوند.
  7. قرص‌های آهن: حتی یک دوز زیاد از قرص‌های آهن می‌تواند باعث مسمومیت شدید، آسیب به کبد و کلیه‌ها، و مرگ در کودکان شود.
  8. داروهای بی‌حس‌کننده موضعی (مثل لیدوکائین): مصرف یا بلعیدن تصادفی این داروها توسط کودکان می‌تواند منجر به مسمومیت شدید و ایست قلبی شود.

هشدار:

اگر مشکوک هستید که کودکی هر یک از این داروها را مصرف کرده، حتی اگر تنها یک قرص باشد، فوراً به مرکز اورژانس مراجعه کنید یا با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید. در چنین مواردی، سرعت عمل بسیار حیاتی است و می‌تواند جان کودک را نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *