چرا همنشین روی ما تاثیر دارد؟

حتما تا به حال زیاد شنیده اید یا حتی تجربه کرده اید که محیط و همنشین تاثیرات زیادی بر انسان میگذارد. یکی از علل این داستان را در مقاله ی امروز بررسی میکنیم! نورون های آینه ای و ناخوداگاه ما:
نورون‌های آینه‌ای (Mirror Neurons) نوعی از نورون‌ها هستند که زمانی فعال می‌شوند که فردی عملی را انجام می‌دهد و یا زمانی که مشاهده می‌کند فرد دیگری همان عمل را انجام می‌دهد. این نورون‌ها در بخش‌هایی از مغز مانند قشر پیش‌حرکتی و لوب آهیانه‌ای قرار دارند.

ارتباط ناخودآگاه با نورون‌های آینه‌ای به این معنی است که فعالیت‌های این نورون‌ها به طور خودکار و بدون نیاز به آگاهی و تمرکز خودآگاه انجام می‌شود. این نورون‌ها به ما کمک می‌کنند تا اعمال و احساسات دیگران را به طور خودکار و غیر ارادی درک و تقلید کنیم. این فرآیندهای ناخودآگاه می‌توانند به طور گسترده‌ای بر رفتارها و تعاملات اجتماعی ما تأثیر بگذارند.

نقش ناخودآگاه نورون‌های آینه‌ای:

  1. تقلید خودکار حرکات و رفتارها:
  • وقتی ما کسی را می‌بینیم که در حال انجام یک عمل خاص است، نورون‌های آینه‌ای به طور خودکار فعال می‌شوند و ما تمایل داریم همان حرکات را تقلید کنیم. این فرآیند اغلب بدون نیاز به تفکر یا تصمیم‌گیری آگاهانه اتفاق می‌افتد. مثلاً، وقتی کسی خمیازه می‌کشد، ما نیز به طور ناخودآگاه خمیازه می‌کشیم. حال میتوانید تصور کنید در طولانی مدت رفتارهای مخرب یک فرد با تکرار فراوان چطور تبدیل به رفتار شما میگردد! حتی در مورد اعتیاد تاثیرات دوستان بدین طریق انجام میشود! ناخوداگاه یادگیری شرطی دارد! تجزیه و تحلیل در ضمیر ناخوداگاه مطرح نیست. دو محرک که همزمان با هم اتفاق بیفتد در صورت تکرار شدن پس از مدتی وجود یک محرک باعث میشود که ناخوداگاه به سمت محرک دوم نیز بروید.
  1. درک خودکار احساسات:
  • نورون‌های آینه‌ای به ما کمک می‌کنند تا احساسات دیگران را به طور ناخودآگاه درک کنیم. وقتی فردی را می‌بینیم که ناراحت یا خوشحال است، نورون‌های آینه‌ای ما همان احساسات را منعکس می‌کنند و ما بدون نیاز به تجزیه و تحلیل آگاهانه، احساس مشابهی را تجربه می‌کنیم. در زمینه احساسی نیز در طولانی مدت احساسات شما شبیه افرادی میگردد که بیشترین تعاملات شما با آنهاست! محیط های شاد یا افسرده بدون شک شما را به آن سمت و سو میکشاند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *