همه مقصر هستند!

تا حالا شده توی مشکلات و نارضایتی ها و ناکامی هات از زندگی دنبال این باشی که مقصر کیه؟ خودم؟ شوهرم؟ بچه م؟ جامعه؟ دولت؟ آمریکا؟ خدا؟!! شده مشکلاتی با فرزند، شوهر، دوست، همکار، … داشته باشید و خسته بشید؟

اجازه دهید اگر دنبال مقصر میگردید خیالتان را راحت کنم. همه مقصر هستند چون همه انسان هستیم و خاکستری. همه نقص داریم. اگر تاکنون هیچ گونه «ای کاش» ای در زندگی خود نگفته اید تبریک میگویم چون شما انسان نیستید و موجودی برتر از کهکشان های دیگر هستید!

واقعیت این است که بسیاری از تصمیمات ما انسان ها بر اساس ضمیر ناخوداگاه ما گرفته میشود و ضمیر ناخوداگاه ما انسان ها بسیار شبیه به یکدیگر عمل میکند. همانگونه که اساس کارکرد قلب و کلیه و کبد و سایر اعضای بدن همه ی ما یکی است، اساس کارکرد و قوانین مغز ما نیز یکی است. اما پس این همه تفاوت رفتاری ناشی از چیست؟ بخش اعظم آن ناشی از تجربه های زیستی متفاوت و اطلاعات متفاوتی است که کسب کرده ایم. چرا که ژنتیک همه ی ما انسان ها حداقل ۹۹/۹ درصد به یکدیگر شبیه است. چه از فلات تبت باشی و چه از کوچه پس کوچه های نیویورک با هر انسان دیگری کمتر از یک دهم درصد تفاوت ژنتیکی دارید!! ما به مرور براساس اطلاعات و تجربه هایی که کسب میکنیم باورهایی در ذهن مان ایجاد میشود و این باورها در نهایت شخصیت و رفتار ما را شکل می‌دهند. شاید اگر هر انسان دیگری با تجربه زیستی و سطح و نوع اطلاعاتی که شما دارید به جای شما قرار میگرفت الگوی رفتاری شبیه به شما را در پیش میگرفت. خوشبختانه سال های سال است رفتار انسان ها را نگاه کرده ایم! شما نیز حتما در زندگی روزمره خود رفتارهای مشابهی در آدم ها دیده اید و قضاوت هایی کرده اید. مثلا پولدارها فلان هستند، بچه های پزشک ها فلان جور هستند، فلان کار را کنی بچه لوس میشود، مردم فلان شهر فلان جور هستند … . این ها الگو هست! چند مورد دیده اید و آن را به افراد مشابهش نسبت میدهید. اما از آن طرف هم گاهی میگویید البته همه شبیه هم نیستند!

برخی افراد سعی کرده اند با روش هایی برای مشاهداتی که تکرار میشوند قضاوت دقیق تری داشته باشند. تلاش کرده اند تعمیم هایی که میدهند در اکثر موارد درست از آب در بیاید.

خوشبختانه در مورد رفتار انسان ها توانسته ایم با مشاهدات، الگوهایی را مشخص کنیم و مدلسازی کرده ایم و براساس آن خیلی چیزها برایمان قابل پیش بینی و کنترل شده است. اما این مدل سازی ها همچنان هم ادامه دارد چون هنوز همه چیز برایمان قابل توجیه نیست. فعلا آن دسته از قضاوت هایمان که با اطلاعاتی که از جهان همخوانی دارند را قبول کرده ایم. اگر اطلاعات جدید به دست آوریم قضاوت هایمان را نیز تغییر میدهیم تا کامل تر گردد و چیزهای بیشتری را پوشش دهد. تیپ های شخصیتی مختلف مثلا mbti یا طرحواره های یانگ گواه این مدلسازی ها در حیطه رفتار انسان ها است.

خوشبختانه علم روانشناسی سالیان سال است که به مطالعه رفتارهای انسانی پرداخته است. علم فوق تخصصی روانشناسی را با دفاتر مشاوره اشتباه نگیرید. کار این دسته از افراد هم در نوع خود ارزشمند است و گه گاه حلال مسائل. اما بحث ما در مورد علم فوق تخصصی روانشناسی است. جهان فوق فوق تخصصی شده است و یکی از نقاط منفی این فوق تخصصی شدن جهان این است که به لحاظ داشتن «اطلاعات» پراکنده بسیاری در مغزمان توهم هوشمندی داریم! اما در صورتی که مجهز به «مهارت» های دنیای نوین باشید و با قوانین دنیای جدید زندگی کنید میتوانید اسیر این توهم هوشمندی نگردید! مهارت خودشناسی، مهارت ارتباط زوجی، مهارت فرزند پروری، مهارت تفکر نقاد، حل مسئله، مهارت همدلی، و مهارت گفت و گو، مهارت کنترل خشم مهارت هایی است که به شما این امکان را میدهد همزیستی مسالمت آمیزتری با خودتان و بقیه افراد داشته باشید و به جای پیدا کردن مقصر و یا توجیه، راهکارهای عملی جایگزین کنید.

لایفیتس در بخش مهارت ها در این خصوص با شما صحبت میکند و راهکارهای عملی ارائه میدهد. رسالت ما راهکار ارائه دادن است، فراموش که نکرده اید؟ پس همراه ما باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *