تغذیه کودک، اساس کار

یادگیری کودک: نگاه میکند و انجام میدهد.

اساس یادگیری کودک شرطی است.

مرحله به مرحله باید پیش رفت!

داستان دنیای شگفت انگیز را بخاطر دارید؟ غذا خوردن هم ادامه ی این داستان است! کشف تجربه ای جدید! نه غذای اصلی. آهسته پیش بروید. برای شما «غذا خوردن» است و یک کار «عادی» ولی برای کودک کشف دنیای جدیدی است! دنیایی که در آن متوجه میشود به جز شیر چیزهای دیگر هم هست که میتواند قورت دهد. طعم ها و مزه ها، بافت های دیگری هم در جهان وجود دارد که قابل قورت دادن هستند! حواستان باشد غذای کمکی، غذای «کمکی» است! تا جایی که متخصصین تغذیه توصیه میکنند غذای کمکی را در حالتی که نوزاد گرسنه است به او ندهید و نیم تا یک ساعت بعد از شیردهی باشد چون منبع اصلی تامین نیازهای تغذیه ای کودک هنوز هم با شیر مادر یا شیرخشک است! غذای کمکی شروع آشنایی کودک با دنیای جدید غذاهاست!

تو میتوانی و دنیای تو از آن توست، فعلا هیچ اجباری در هیچ کاری نیست:

عجله نکنید!! استفاده از قاشق، کثیف نکردن لباس، تمیز کردن دور دهان کودک، … این ها همه مرحله به مرحله قرار است پیش رود. اگر برای این موارد عجله کنید گرفتار میشوید! از این مشاور تغذیه به ان مشاور! از این پزشک به آن پزشک. چاقی، بد غذایی، لاغر بودن، عدم تمایل به غذا، عدم تمایل به غذاهای جدید، … ریشه همه این مسائل در اولین تجربه های کودک با غذاست! غذا خوردن یک تجربه «تغییر بزرگ» برای کودک است. کودک با حواس پنجگانه خود جهان را کشف میکند! غذا را کشف میکند! ان را یک تجربه لذت بخش کنید! با توجه به توانایی های کودک برنامه ریزی کنید. اجازه دهید درک واضحی از غذا پیدا کند. ببیند، لمس کند، با دستانش با غذا بازی کند. ببیند شما از ان غذا میخورید. ببیند با انگشت آن را در دهانتان میگذارید. کاری که خود او هم با دست میتواند انجام دهد. اوایل با انگشت در دهان او بگذارید سپس اجازه دهید خود او هم این کار را انجام دهد.

از طرفی دیگر مقاله نورون های آینه ای را مطالعه کردید؟ کودکان با مشاهده رفتارها و اعمال دیگران می‌توانند آن‌ها را تقلید کنند و یاد بگیرند. نورون‌های آینه‌ای در مغز کودکان به کودکان کمک می‌کنند تا رفتارها را سریع‌تر و مؤثرتر یاد بگیرند و انجام دهند. اگر میخواهید کودک خود را تربیت کنید فقط کافیست خودتان را تربیت کنید! مادران بسیاری دیده ایم که تا چندسال مثلا با بشقاب غذا به دنبال کودک خود هستند و بعدها از این متخصص تغذیه به آن متخصص، از این پزشک به آن پزشک برای سوتغذیه یا چاقی فرزند خود مراجعه میکنند. خودتان را تربیت کنید! کودکان میبیند و تکرار میکند! سفره ای بیندازید و همه شروع به خوردن غذایی کنید که کودک میبایست بخورد. نگاه میکند و تکرار میکند! نورون های آینه ای کارشان را بلدند و انجام میدهند. از پتانسیل این نورون ها و تقلید فرزندتان غافل نشوید! کودک شما آینه ی رفتارهای شماست پس به راحتی الگوی غذا خوردن او شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *